KODEX ŠKOLY

08.06.2025

🔷 Společně tvoříme školní kodex

Vážení rodiče,

rádi bychom vás informovali o důležitém kroku, kterým se naše škola právě vydává – společně vytváříme Kodex školy. Nechceme tvořit pravidla "shora", ale skutečný, živý dokument, který bude vycházet z toho, co je důležité pro nás všechny – děti, učitele i vás, rodiče.

Na znamení tohoto společného růstu jsme u hlavního vchodu vytvořili Strom školy, který symbolizuje naši cestu. Na jeho větve budeme v průběhu června zavěšovat "lístky" – vaše i dětské podněty, přání a myšlenky k tomu, co je důležité, aby se ve škole každý cítil bezpečně a dobře.

První lístky budou právě od vás. V rámci třídních schůzek vám třídní učitelé celý záměr představí a vy budete mít možnost připojit svůj hlas.

Všechny nasbírané podněty během léta vyhodnotíme a zpracujeme do přehledného a srozumitelného školního kodexu. Ten bude zveřejněn a aktivně využíván již od září 2025.

Věříme, že pokud se na jeho tvorbě budou podílet všechny strany, bude kodex opravdu fungovat, bude přirozeně dodržovaný a stane se pevným základem pro naši školní kulturu.

Děkujeme, že jste v tom s námi.

Za tým školy

Mgr. Petra Zgarbová, Ph.D. - ředitelka


✅ "Přidej svůj list ke Stromu pohody"

🌳 Náš školní strom pohody

Strom školy roste z našich myšlenek.
Pomoz mu růst i ty!

✏️ Přijď ke stromu a napiš na barevný lísteček:

"Co by ti ve škole pomohlo, aby ti tu bylo dobře a chodil/a jsi sem rád/a?"

💬 Můžeš napsat:

  • co ti pomáhá cítit se ve škole v pohodě,

  • co je důležité, aby bylo všem fajn,

  • jaká pravidla nebo chování jsou pro tebe důležitá.

🟢 Svůj lístek pak pověs na větve našeho stromu u vchodu.


Plán vytváření školního kodexu

🟨 VYTVOŘENÍ ŠKOLNÍHO KODEXU

Cíl projektu

Společně vytvořit Školní kodex, který bude vycházet ze skutečných potřeb a hodnot dětí, učitelů i rodičů. Kodex má být přirozeným, srozumitelným a funkčním nástrojem pro každodenní život školy. Bude podporovat pocit bezpečí, respektu a vzájemné ohleduplnosti.

🌱 Symbolický prvek – Strom školy

Strom u vchodu školy slouží jako vizuální metafora: společně rosteme, společně tvoříme. Listy symbolizují jednotlivé hlasy a myšlenky dětí, rodičů i zaměstnanců školy.

📅 ČASOVÝ RÁMEC

  • červen – sběr podnětů (formou lístků ke Stromu školy)

  • červenec – srpen – vyhodnocení, analýza a zpracování dat

  • září – představení a zahájení práce s novým školním kodexem

✅ KROKY REALIZACE

1. Spuštění projektu

  • Informační sdělení rodičům, dětem i zaměstnancům (na třídních schůzkách, školním webu)

  • Vizuální instalace stromu (nápis + výzva)

  • Instrukce pro děti (návod vedle stromu)

2. Sběr podnětů – červen

  • Každý žák dostane zelený "lístek" – může na něj napsat, co mu pomáhá cítit se ve škole dobře a bezpečně

  • Lístky pověsí děti samy na Strom školy

  • Rodiče přispívají v rámci třídních schůzek nebo i později - barva lístku pro rodiče je žlutá

  • Zaměstnanci školy připojují své podněty v rámci pedagogických porad - barva pro zaměstnance je oranžová

3. Zpracování podnětů – červenec/srpen

  • Tým (např. školní parlament + vedení školy + školní ŠPP) podněty tematicky třídí (např. bezpečí, vztahy, pravidla chování, komunikace, pomoc)

  • Vytvoření návrhu strukturovaného kodexu s citacemi nebo ilustracemi od dětí (vizuální ztvárnění)

4. Finalizace a prezentace kodexu – září

  • Kodex je slavnostně představen na začátku nového školního roku (např. školní shromáždění, nástěnka, web, třídní výuka)

  • Začlenění do školního života – práce s kodexem ve třídách, v rámci třídnických hodin apod.

  • Každý rok možnost revize a doplnění

📊 VYHODNOCENÍ

  • Počet nasbíraných lístků

  • Zastoupení jednotlivých skupin (děti, rodiče, učitelé)

  • Hlavní témata a hodnoty, které se nejčastěji opakovaly

  • Shrnutí bude součástí závěrečné zprávy nebo webového příspěvku, případně prezentace dětem

🧩 DŮVOD VZNIKU KODEXU

  • Potřeba jasných, sdílených a všem srozumitelných pravidel, která nevznikla shora, ale společnou dohodou

  • Podpora bezpečného klimatu školy, kde se každý cítí respektován, vnímán a vítán

  • Vytváření odpovědnosti a sounáležitosti – všichni se na pravidlech podíleli, a tím pádem je chápou a přijímají