
	KODEX ŠKOLY
			            🔷 Společně tvoříme školní kodex
Vážení rodiče,
rádi bychom vás informovali o důležitém kroku, kterým se naše škola právě vydává – společně vytváříme Kodex školy. Nechceme tvořit pravidla "shora", ale skutečný, živý dokument, který bude vycházet z toho, co je důležité pro nás všechny – děti, učitele i vás, rodiče.
Na znamení tohoto společného růstu jsme u hlavního vchodu vytvořili Strom školy, který symbolizuje naši cestu. Na jeho větve budeme v průběhu června zavěšovat "lístky" – vaše i dětské podněty, přání a myšlenky k tomu, co je důležité, aby se ve škole každý cítil bezpečně a dobře.
První lístky budou právě od vás. V rámci třídních schůzek vám třídní učitelé celý záměr představí a vy budete mít možnost připojit svůj hlas.
Všechny nasbírané podněty během léta vyhodnotíme a zpracujeme do přehledného a srozumitelného školního kodexu. Ten bude zveřejněn a aktivně využíván již od září 2025.
Věříme, že pokud se na jeho tvorbě budou podílet všechny strany, bude kodex opravdu fungovat, bude přirozeně dodržovaný a stane se pevným základem pro naši školní kulturu.
Děkujeme, že jste v tom s námi.
Za tým školy
Mgr. Petra Zgarbová, Ph.D. - ředitelka
✅ "Přidej svůj list ke Stromu pohody"
🌳 Náš školní strom pohody
Strom školy roste z našich myšlenek.
Pomoz mu růst i ty!
✏️ Přijď ke stromu a napiš na barevný lísteček:
"Co by ti ve škole pomohlo, aby ti tu bylo dobře a chodil/a jsi sem rád/a?"
💬 Můžeš napsat:
- 
co ti pomáhá cítit se ve škole v pohodě, 
- 
co je důležité, aby bylo všem fajn, 
- 
jaká pravidla nebo chování jsou pro tebe důležitá. 
🟢 Svůj lístek pak pověs na větve našeho stromu u vchodu.
Plán vytváření školního kodexu
🟨 VYTVOŘENÍ ŠKOLNÍHO KODEXU
Cíl projektu
Společně vytvořit Školní kodex, který bude vycházet ze skutečných potřeb a hodnot dětí, učitelů i rodičů. Kodex má být přirozeným, srozumitelným a funkčním nástrojem pro každodenní život školy. Bude podporovat pocit bezpečí, respektu a vzájemné ohleduplnosti.
🌱 Symbolický prvek – Strom školy
Strom u vchodu školy slouží jako vizuální metafora: společně rosteme, společně tvoříme. Listy symbolizují jednotlivé hlasy a myšlenky dětí, rodičů i zaměstnanců školy.
📅 ČASOVÝ RÁMEC
- 
červen – sběr podnětů (formou lístků ke Stromu školy) 
- 
červenec – srpen – vyhodnocení, analýza a zpracování dat 
- 
září – představení a zahájení práce s novým školním kodexem 
✅ KROKY REALIZACE
1. Spuštění projektu
- 
Informační sdělení rodičům, dětem i zaměstnancům (na třídních schůzkách, školním webu) 
- 
Vizuální instalace stromu (nápis + výzva) 
- 
Instrukce pro děti (návod vedle stromu) 
2. Sběr podnětů – červen
- 
Každý žák dostane zelený "lístek" – může na něj napsat, co mu pomáhá cítit se ve škole dobře a bezpečně 
- 
Lístky pověsí děti samy na Strom školy 
- 
Rodiče přispívají v rámci třídních schůzek nebo i později - barva lístku pro rodiče je žlutá 
- 
Zaměstnanci školy připojují své podněty v rámci pedagogických porad - barva pro zaměstnance je oranžová 
3. Zpracování podnětů – červenec/srpen
- 
Tým (např. školní parlament + vedení školy + školní ŠPP) podněty tematicky třídí (např. bezpečí, vztahy, pravidla chování, komunikace, pomoc) 
- 
Vytvoření návrhu strukturovaného kodexu s citacemi nebo ilustracemi od dětí (vizuální ztvárnění) 
4. Finalizace a prezentace kodexu – září
- 
Kodex je slavnostně představen na začátku nového školního roku (např. školní shromáždění, nástěnka, web, třídní výuka) 
- 
Začlenění do školního života – práce s kodexem ve třídách, v rámci třídnických hodin apod. 
- 
Každý rok možnost revize a doplnění 
📊 VYHODNOCENÍ
- 
Počet nasbíraných lístků 
- 
Zastoupení jednotlivých skupin (děti, rodiče, učitelé) 
- 
Hlavní témata a hodnoty, které se nejčastěji opakovaly 
- 
Shrnutí bude součástí závěrečné zprávy nebo webového příspěvku, případně prezentace dětem 
🧩 DŮVOD VZNIKU KODEXU
- 
Potřeba jasných, sdílených a všem srozumitelných pravidel, která nevznikla shora, ale společnou dohodou 
- 
Podpora bezpečného klimatu školy, kde se každý cítí respektován, vnímán a vítán 
- 
Vytváření odpovědnosti a sounáležitosti – všichni se na pravidlech podíleli, a tím pádem je chápou a přijímají 



